Καλησπέρα σας
Σας κοινοποιούμε την Διαμαρτυρία μας για την επανένταξη του Αλιευτικού Καταφυγίου Αγ. Ιωάννη Θεολόγου Δήμου Λοκρών στον κατάλογο των Καθορισμένων Λιμένων
Φιλικά το ΔΣ
ΠΡΟΣ: κ. Χριστιάνα Καλογήρου
Γ. Γ.Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
ΚΟΙΝ:1.Γενικό Δντή Αλιείας
2. Δνση Ελέγχου Αλιευτικών Δραστηριοτήτων και Προϊόντων/Τμήμα 1
3. Δήμαρχο Λοκρών κ. Αθ. Ζεκεντέ
4. Λιμεναρχείο Αταλάντης
5. κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Λαμίας
Θέμα: Διαμαρτυρία για την επανένταξη του Αλιευτικού Καταφυγίου Αγ. Ιωάννη Θεολόγου Δήμου Λοκρών στον κατάλογο των Καθορισμένων Λιμένων.
Σχετ.α) Α.Π. 2133.3/44/2022 Εγγραφο του Λιμενάρχου Αταλάντης
β) Α.Π. 2078/154570/6-6-2022 έγγραφο του ΥΠΑΑΤ Δνση Ελέγχου Αλιευτικών
Δραστηριοτήτων και Προϊόντων/Τμήμα 1(ΑΔΑ: Ω2ΨΔ4653ΠΓ-ΜΤΒ)
γ) Ψηφιακές φωτογραφίες του Αλιευτικού Καταφυγίου Θεολόγου
Κυρία Γενική Γραμματέα,
Με το σχετ. α ενημερώθηκε ο Σύλλογός μας για την πρόσφατη Απόφασή σας
(σχετ. β) σύμφωνα με την οποία, για μια ακόμη φορά, εντάχθηκε το Αλιευτικό Καταφύγιο του Θεολόγου στον Κατάλογο των Καθορισμένων Λιμένων εκφόρτωσης και πρώτης πώλησης νωπών αλιευμάτων που προέρχονται από αλιευτικά σκάφη
(μηχανότρατες, γριγρι κλπ).
Η τηλεφωνική επικοινωνία μας με το Τμήμα 1(κο Τσαχαγέα) έκανε αντιληπτό πως αυτός ο Κατάλογος συμπληρώθηκε:
αφενός πρόχειρα και τυχαία, καθώς συμπεριελήφθησαν απλώς όλα τα Λιμάνια και Αλιευτικά Καταφύγια της Χώρας άνευ αξιολόγησης, εξυπηρετώντας αποκλειστικά το συμφέρον των αλιέων και των συλλογικών τους οργάνων και αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στον κοινωνικό ιστό,
αφετέρου - πιο σοβαρό και εξωφρενικό - δεν τηρήθηκαν τα προβλεπόμενα από προηγούμενες Αποφάσεις Υπουργών και Ευρωπαϊκών Κανονισμών, οι οποίες, παρ`όλα αυτά, περιλαμβάνονται στα «έχοντας υπόψη» της Απόφασής σας!
Κατόπιν αυτών σας γνωρίζουμε τα εξής:
1ον Σύμφωνα με την ΑΠ.110590/13-12-2010 (ΑΔΑ:4ΙΦΝΥ-0) Εγκύκλιο του Υπουργού ΥΘΥΝΑΛ Ιωάννη Διαμαντίδη, για τον καθορισμό ενός λιμένα ως λιμένα εκφόρτωσης, είναι υποχρεωτικό να λαμβάνεται υπόψη:
ii«Η λειτουργία Λιμενικής Αρχής στο λιμένα, αρμόδιας για την εφαρμογή των διατάξεων για τον έλεγχο των αλιευτικών δραστηριοτήτων. Σε αντίθετη περίπτωση απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της οικείας λιμενικής αρχής στην αρμοδιότητα της οποίας εμπίπτει ο λιμένας για την εφαρμογή των διατάξεων που αφορούν στον έλεγχο των αλιευτικών δραστηριοτήτων».
Στην περίπτωση του Αλιευτικού Καταφυγίου Θεολόγου δεν υφίσταται ούτε Λιμενική Αρχή αλλά ούτε ζητήσατε τη σύμφωνη γνώμη του Λιμεναρχείου Αταλάντης!
2ον Στην ίδια εγκύκλιο αναγράφεται σαφώς πως είναι υποχρεωτικό να λαμβάνεται υπόψη:
i «Η ύπαρξη αναγκαίων και ικανών υποδομών τόσο για την καλή προσέγγιση και ελλιμενισμό των επαγγελματικών αλιευτικών σκαφών του άρθρου 22 του ΚΑΝ(ΕΚ) αριθ. 1967/2006 (μηχανότρατες, γριγρι κλπ), όσον και για την πρόσβαση χερσαίων μέσων για τη μεταφορά των αλιευμάτων. Επίσης συνεκτιμάται η ύπαρξη βοηθητικών χώρων και λοιπών υποδομών για την εξυπηρέτηση των σκαφών και των αλιέων».
Στην περίπτωση του Αλιευτικού Καταφυγίου Θεολόγου δεν υφίστανται υποδομές ούτε για τις βασικές ανάγκες των πληρωμάτων, το δε χερσαίο μέσο μεταφορών είναι ένας στενός παραλιακός δρόμος φάρδους 5-6 μέτρων χωρίς πεζοδρόμια, με αυτοκίνητα κατοίκων και επισκεπτών σταθμευμένα και στις δυο πλευρές! Σημειωτέον πως ένα τμήμα παραλιακού του δρόμου, το οποίο βρίσκεται έμπροσθεν του Αρχαιολογικού Χώρου ΑΛΑΙ, λόγω της στενότητάς του, είναι λίαν επικίνδυνο καθώς έχουν συμβεί συχνά ατυχήματα αυτοκινήτων και πεζών!
3ον Η ΑΠ ΣΕΕΔΔ/Φ/5668 αρ. Εκθεσης 371/Α/2010 του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης(ΣΕΕΔΔ) , το οποίο ενσωματώθηκε στην Ανεξάρτητη Αρχή Διαφάνειας(ΑΑΔ) , σας είχε κοινοποιηθεί και αφορούσε στην έκδοση Εγκυκλίου Διαταγής από την Υπηρεσία σας σύμφωνα με την οποία:
«θα καθορίζονται οι όροι και οι περιορισμοί που πρέπει να διέπουν τόσον τους υφιστάμενους λιμένες προκειμένου να χαρακτηριστούν Καθορισμένοι Λιμένες εκφόρτωσης/πρώτης πώλησης αλιευμάτων, όσον και τις αρμοδιότητες των Υπηρεσιών Αλιείας των ΝΑ και των Λιμενικών Αρχών»
Προφανώς η Εκθεση των Επιθεωρητών και Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης βρέθηκε στον κάλαθο των αχρήστων από το ΥΠΑΑΤ καθώς η μόνη αξιολόγηση που έγινε, σύμφωνα με την Απόφασή σας(σχετ. β) , ήταν των αιτημάτων των αλιέων και των συλλογικών τους οργάνων!
Στο σημείο αυτό θεωρούμε επιβεβλημένο να σας επισημάνουμε τα εξής:
Α)Σύμφωνα με την Κοινή Αλιευτική Πολιτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η θέσπιση των «καθορισμένων λιμένων» πραγματοποιήθηκε με σκοπό την εκφόρτωση μεγάλων ποσοτήτων ψαριών και στόχο τον αποτελεσματικότερο έλεγχο στις μεγάλες εκφορτώσεις.
Β)Σύμφωνα με τους Κανονισμούς (ΕΚ) 1967/2006 και 1559/2007 αλλά και το Α.Π. 154444/6-2-2007 της Δ/νσης Αλιευτικών Εφαρμογών του ΥΠΑΑΤ για τον αποτελεσματικό έλεγχο των εκφορτώσεων προϋπόθεση είναι η λειτουργία Λιμενικής Αρχής.
Γ)Σύμφωνα με το πρόσφατο νομοθετικό ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 5ης Ιουνίου 2008 σχετικά με την πρόταση κανονισμού του Συμβουλίου περί δημιουργίας κοινοτικού συστήματος πρόληψης, αποτροπής και εξάλειψης της παράνομης, λαθραίας και άναρχης αλιείας (COM(2007)0602 – C6-0454/2007 – 2007/0223(CNS) ) τα κράτη μέλη ορίζουν λιμένες για εκφορτώσεις ή τόπους πλησίον της ακτής (καθορισμένοι λιμένες) στους οποίους επιτρέπονται οι λιμενικές υπηρεσίες και οι εργασίες εκφόρτωσης ή μεταφόρτωσης ιχθύων που αναφέρονται στην παράγραφο 2.
Δ)Σύμφωνα με τον ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ (ΕΚ) αριθ. 1005/2008 ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 29ης Σεπτεμβρίου 2008 «Περί δημιουργίας κοινοτικού συστήματος Πρόληψης, αποτροπής και εξάλειψης της παράνομης, λαθραίας και άναρχης αλιείας, τροποποίησης των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθ. 2847/93, (ΕΚ) αριθ. 1936/2001 και (ΕΚ)
αριθ. 601/2004 και κατάργησης των κανονισμών (ΕΚ) αριθ. 1093/94 και (ΕΚ) αριθ. 1447/1999
Κεφάλαιο ΙΙ
Επιθεωρήσεις Αλιευτικών Σκαφών Τρίτων Χωρών στους λιμένες Κρατών Μελών
Τμήμα 1
Όροι πρόσβασης των αλιευτικών σκαφών τρίτων χωρών σε λιμένα
Άρθρο 5
Καθορισμένοι λιμένες
1. Τα κράτη μέλη ορίζουν λιμένες ή τόπους πλησίον της ακτής στις οποίες επιτρέπονται οι εργασίες εκφόρτωσης ή μεταφόρτωσης αλιευτικών προϊόντων και η παροχή των λιμενικών υπηρεσιών που αναφέρονται στο άρθρο 4 παράγραφος 2.
2. Η πρόσβαση στις λιμενικές υπηρεσίες και η πραγματοποίηση εργασιών εκφόρτωσης ή μεταφόρτωσης από αλιευτικά σκάφη τρίτων χωρών επιτρέπεται μόνο σε καθορισμένους λιμένες.
4ον Επισημαίνουμε το κυρίαρχο ζήτημα του ελέγχου των εκφορτώσεων, όπως τουλάχιστον εκφράζεται από την κείμενη Νομοθεσία, τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς 1967/2006 και 1559/2007 και την Κοινή Ευρωπαϊκή Πολιτική, παραμένει , καθώς είναι πρακτικά αδύνατη η εφαρμογή των αρμοδιοτήτων του Λιμεναρχείου Αταλάντης , όπως η Αστυνόμευση του αιγιαλού και της 50μετρης ζώνης παραλίας, των ακτών και των χωρικών υδάτων σε σημειούμενες παραβάσεις εντός αυτών και σε στενότερη έννοια.
Αυτό συμβαίνει λόγω της σημαντικής υποστελέχωσης που παρουσιάζει, της μεγάλης απόστασής του των 20 χιλιομέτρων από το Αλιευτικό Καταφύγιο του Θεολόγου (σχετ.β) [ Α.Π. 2141.1/809/20/5-11-2020 έγγραφο της Λιμενάρχου Αταλάντης] και των συχνών βλαβών του πλωτού του μέσου(σκάφος) με αποτέλεσμα να μη μπορεί να επέμβει ούτε από ξηράς ούτε από θαλάσσης να διενεργήσει τον απαιτούμενο έλεγχο των εκφορτώσεων. Το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζει και η αστυνομική αρχή Αταλάντης.
Επίσης επισημαίνουμε τους κινδύνους που δημιουργούνται για την υγεία του πληθυσμού και των συμφερόντων της Πολιτείας εξ αιτίας της αδυναμίας ουσιαστικού ελέγχου των μεγάλων ποσοτήτων των διακινούμενων αλιευμάτων σε καθημερινή βάση όχι μόνον από την έλλειψη Λιμενικής Αρχής αλλά και από την έλλειψη των αρμοδίων υγειονομικών και οικονομικών Υπηρεσιών.
5ον) Το μικρό Αλιευτικό καταφύγιο του Θεολόγου προέκυψε από την επέκταση της προβλήτας (Α.Π. 3818/1-10-2003 Απόφαση Εγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Στ.Ελλάδας), η οποία κρίθηκε αναγκαία για τον ελλιμενισμό των αλιευτικών σκαφών της περιοχής του Θεολόγου, την αποφυγή της ανεξέλεγκτης πρόσδεσης σκαφών στους χώρους κολύμβησης, την λειτουργική αναβάθμιση και αισθητική, τη συμβολή στην ορθή κατανομή χρήσεων του θαλασσίου χώρου και αιγιαλού αλλά και της τουριστικής ανάπτυξης και αναπτυξιακής προοπτικής του τόπου. Η συνολική δυναμικότητα του καταφυγίου ανέρχεται το μέγιστο στα 90 σκάφη μεσαίου μεγέθους μήκους 5-8 μέτρων.
6ον) Η ποιότητα της θαλάσσιας έκτασης του αλιευτικού καταφυγίου, λόγω του μικρού αριθμού των αλιευτικών σκαφών και της περιορισμένης διακίνησης, είναι κατάλληλη για μπάνια των κατοίκων και γιαυτό η περιοχή λειτουργεί κατ`εξοχήν ως παραθεριστικό κέντρο με υψηλές παροχές υπηρεσιών τουρισμού.
7ον) Η περιοχή του Θεολόγου είναι χαρακτηρισμένη από το Αναθεωρημένο Περιφερειακό Πλαίσιο Σχεδιασμού και Χωροταξίας Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας (2019) και τις Μελέτες του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης ως τουριστική.
8ον)Τα κατά καιρούς Ψηφίσματα των Συλλόγων και Τοπικών Φορέων , οι Αποφάσεις των Δημάρχων και των Δημοτικών Συμβουλίων της παραλιακής Λοκρίδας (πρώην δήμοι Μαλεσίνας –Αταλάντης και Λιβανατών), του πρώην Νομάρχη και του πρώην Νομαρχιακού Συμβουλίου Φθιώτιδας αλλά και οι κατευθύνσεις του Α Αναπτυξιακού Συνεδρίου Νομαρχίας Φθιώτιδας ζήτησαν , ζητούν και απαιτούν από την Κεντρική Διοίκηση τον Τουρισμό ως τη μόνη δυνατή μορφή ανάπτυξης για την περιοχή.
9ον Σύμφωνα με Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Λοκρών (2011) και του πρώην Δημάρχου Λοκρών(2012) στο Αλιευτικό Καταφύγιο Θεολόγου δε συντρέχουν οι προϋποθέσεις για τη σωστή και νόμιμη λειτουργία του ως Καθορισμένος Λιμένας.
10ον) Ο Κόλπος του Θεολόγου είναι ένας αβαθής Κόλπος , ο οποίος δεν αντέχει τέτοιου είδους δραστηριότητες . Ιδιαίτερα η θάλασσα του μικρού Αλιευτικού Καταφυγίου είναι εξαιρετικά αβαθής και προσφέρεται για θαλάσσια μπάνια των μόνιμων κατοίκων, των κατοίκων των εξοχικών κατοικιών, οι οποίες έχουν κτιστεί ακριβώς πάνω στην παραλιακή οδό, των παραθεριστών των ενοικιαζομένων δωματίων και των επισκεπτών στις παραλιακές ταβέρνες, είναι δε ιδανική για μικρά παιδιά.
11ον) Τέλος, η μέχρι τώρα εμπειρία μας, από τις περιόδους στις οποίες το Αλιευτικό Καταφύγιο είχε χαρακτηριστεί παρανόμως και αυθαιρέτως Καθορισμένος Λιμένας , όπως αποδείξαμε με τα πιο πάνω στοιχεία, είναι τραυματική.(σχετ. γ)
Η ανεξέλεγκτη διακίνηση νωπών αλιευμάτων από μεγάλης δυναμικότητας γριγρι σε ιχθυεμπόρους που κατέφθαναν με μεγάλα φορτηγά τις πρώτες πρωϊνές ώρες δημιουργούσαν κομφούζιο , τρομερό θόρυβο και αδιαχώρητο στην προβλήτα.
Επίσης οι ιδιοκτήτες και το προσωπικό των γριγρι καθάριζαν τα καταστρώματα, έπλεναν τα δίχτυα και τα ρούχα τους ρίχνοντας τα απόνερα στη θάλασσα, η μη τήρηση των στοιχειωδών κανόνων υγιεινής με αποτέλεσμα να γεμίζει η θάλασσα του Αλιευτικού Καταφυγίου ψόφια ψάρια, τελάρα , σακούλες, σκουπίδια, κόπρανα στα βραχάκια ενώ σε μερικές περιπτώσεις είχε παρατηρηθεί απόρριψη απορρυπαντικών, καυσίμων και λιπαντικών στη θάλασσα.
Κατάσταση τριτοκοσμική και απαράδεκτη που προκάλεσε θαλάσσια και χερσαία ρύπανση καθώς και ευτροφισμό στη θάλασσα του Αλιευτικού Καταφυγίου και που απλώθηκε σε όλον το όρμο του Θεολόγου προκαλώντας αγανάκτηση και κοινωνική αναταραχή στην περιοχή μας.
Για όλους τους παραπάνω λόγους διαμαρτυρόμαστε και τονίζουμε πως είναι επιτακτική ανάγκη το Αλιευτικό Καταφύγιο του Θεολόγου να εξαιρεθεί άμεσα από τους Καθορισμένους Λιμένες.
Σημ. Το παρόν κοινοποιείται στον αξιότιμο Εισαγγελέα Πρωτοδικών Λαμίας με την παράκληση να ενεργήσει τα προβλεπόμενα.