Sunday, October 28, 2007

Το χάλι των διαφημιστικών πινακίδων!!!!!

Στην πληγή των διαφημιστικών πινακίδων στους δρόμους αφιερωμένο το σημερινό post μια και η περιοχή μας δε θα μπορούσε να εξαιρεθεί από το χάλι που επικρατεί σε όλη την Ελλάδα

Να δούμε πρώτα τί προβλέπει το άρθρο 11 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας(ΦΕΚ 57/1999)

Κείμενο Αρθρου
1. Απαγορεύεται κάθε διαφήμιση που πραγματοποιείται με οποιονδήποτε τρόπο και
μέσο, στα εκτός κατοικημένης περιοχής τμήματα των χαρακτηρισμένων εθνικών και
επαρχιακών οδών «ή αυτοκινητοδρόμων» και σε ζώνη μέχρι εκατόν πενήντα (150)
μέτρων και από τις δύο πλευρές του άξονα των οδών αυτών και είναι ορατή από
τους χρήστες των οδών.
Η παραπάνω ζώνη απαγόρευσης περιορίζεται στα σαράντα (40) μέτρα και από
τις δύο πλευρές του άξονα των ανωτέρω τμημάτων εθνικών και επαρχιακών
οδών «ή αυτοκινητοδρόμων», που διέρχονται μέσα από κατοικημένη περιοχή, αν το
επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στα τμήματα αυτά είναι ανώτερο των 70 Κm/h.*** (βλ.
σχόλια). «Σε κλάδους ανισόπεδων κόμβων αυτοκινητοδρόμων και στις περιοχές των
σταθμών διοδίων ισχύει η απόσταση των 150 μέτρων από τις δύο πλευρές του άξονα
της κατεύθυνσης, ανεξαρτήτως ορίου ταχύτητας.»

2. Απαγορεύεται γενικά η τοποθέτηση επιγραφών ή διαφημίσεων ή η
εγκατάσταση οποιασδήποτε πινακίδας, αφίσας, διαγράμμισης ή συσκευής, σε
θέση ή κατά τρόπο που μπορεί να έχει οποιεσδήποτε αρνητικές επιπτώσεις
στους χρήστες της οδού ή να επηρεάσει με οποιονδήποτε τρόπο την
κυκλοφορία. Ιδίως απαγορεύεται η τοποθέτηση ή εγκατάσταση των ανωτέρω
σε τέτοιες θέσεις, ώστε να παρεμποδίζεται η θέα των πινακίδων
κατακόρυφης σήμανσης ή φωτεινών σηματοδοτών ή να δημιουργείται σύγχυση
με πινακίδες σήμανσης ή με κυκλοφοριακή διαγράμμιση ή με άλλη συσκευή
ρύθμισης της κυκλοφορίας ή να τις καταστήσει λιγότερο ορατές ή
αποτελεσματικές ή να προκαλέσει θάμβωση στους χρήστες της οδού και
γενικά να αποσπάσουν την προσοχή τους κατά τρόπο που μπορεί να έχει
δυσμενή επίδραση στην οδική ασφάλεια γενικά.

3. Σε οδούς, στις οποίες είναι εγκατεστημένοι φωτεινοί σηματοδότες
ρύθμισης της κυκλοφορίας, απαγορεύεται η τοποθέτηση έγχρωμων φωτεινών
διαφημίσεων ή πινακίδων ή αναγραφών με χρώματα που χρησιμοποιούνται στη
φωτεινή σηματοδότηση, σε απόσταση εκατέρωθεν και ύψος μικρότερο των
είκοσι (20) μέτρων από κάθε φανό σηματοδότησης.

4. Με παράλληλη τήρηση των διατάξεων των προηγούμενων παραγράφων.
επιτρέπεται να τοποθετούνται ή να λειτουργούν επιγραφές, που
αναφέρονται στην επωνυμία ή σε άλλο διακριτικό σημείο ή τίτλο
επιχείρησης που λειτουργεί παρά την οδό.
Οι διαφημιστικές ως άνω πινακίδες και επιγραφές, όπου επιτρέπεται,
πρέπει να τοποθετούνται παράλληλα προς τον άξονα της οδού, εκτός από
τις διαφημίσεις και τις επιγραφές των εγκεκριμένων πλαισίων και των
πρατηρίων καυσίμων που λειτουργούν παρά την οδό, οι οποίες μπορούν να
τοποθετούνται και κάθετα προς τον άξονα αυτής.

5. Η τοποθέτηση διαφημιστικών πλαισίων και διαφημίσεων στα στέγαστρα
στάσεων αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών επιτρέπεται μόνο στην
πλευρά που βρίσκεται στο αντίθετο προς την κατεύθυνση της κυκλοφορίας
άκρο του στεγάστρου.

6. Απαγορεύονται επί οχημάτων οι φωτεινές ή φωτιζόμενες διαφημίσεις, οι
διαφημίσεις για τις οποίες χρησιμοποιούνται αντανακλαστικά στοιχεία,
καθώς και οι διαφημίσεις με εναλλασσόμενα μηνύματα.

7. Απαγορεύεται κάθε διαφήμιση εκτός των καθορισμένων πλαισίων ή
οποιαδήποτε αναγραφή λέξεων, εικόνων ή συμβόλων σε στύλους
ηλεκτροφωτισμού η φωτεινών σηματοδοτών, σε διαχωριστικές νησίδες ή
νησίδες ασφαλείας σε πεζοδρόμια, σε επιφάνειες τεχνικών έργων,
οδοποιίας, είτε αυτή γίνεται απευθείας στις επιφάνειες αυτές είτε σε
επιφάνειες μέσων εξαρτώμενων από τα τεχνικά έργα.

8. Διαφημίσεις, επιγραφές, πινακίδες, αφίσες, διαγραμμίσεις ή συσκευές
που τοποθετούνται κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου αυτού,
αφαιρούνται ή εξαλείφονται ή, εφόσον είναι φωτεινές, τίθενται εκτός
λειτουργίας, κατά τη διαδικασία που προβλέπεται από τις διατάξεις της
παρ. 3 του άρθρου 18 του ν. 2130/1993.
Σε περίπτωση που τα αρμόδια όργανα της Γενικής Γραμματείας Δημόσιων
Εργων ή της Περιφέρειας δια πιστώσουν την παράλειψη τήρησης των
υποχρεώσεων του προηγούμενου εδαφίου από τους προς τούτο υπόχρεους,
δύνανται να τους καλούν προς εκτέλεση των αναγκαίων ενεργειών,
τάσσοντάς τους σχετική προθεσμία ενέργειας. Αν η προθεσμία παρέλθει
άπρακτη, τα αρμόδια όργανα της Γενικής Γραμματείας Δημόσιων Εργων ή της
Περιφέρειας δύνανται να προβούν σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες καθ'
υποκατάσταση των οργανισμών αυτοδιοίκησης. Η υποκατάσταση αυτή
περιλαμβάνει κάθε πρόσφορη ενέργεια για την αφαίρεση, εξάλειψη ή θέση
εκτός λειτουργίας των διαφημίσεων και επιγραφών από οποιονδήποτε χώρο
της οδού, ανεξάρτητα από το φορέα που τη συντηρεί.
Η σχετική δαπάνη βαρύνει τους οργανισμούς αυτοδιοίκησης και εγγράφεται
στον προϋπολογισμό τους ως υποχρεωτική δαπάνη, βάσει των σχετικών
διατάξεων του Κώδικα. Σε κάθε περίπτωση η υπηρεσία που προβαίνει στην
αφαίρεση, εξάλειψη ή θέση εκτός λειτουργίας παράνομων επιγραφών ή
διαφημίσεων, καθώς και οι οργανισμοί αυτοδιοίκησης, στον προϋπολογισμό
των οποίων εγγράφεται υποχρεωτική δαπάνη για σχετικές ενέργειες που
έγιναν καθ' υποκατάστασή τους, δύναται να καταλογίζει τη σχετική δαπάνη
σε βάρος των διαφημιστών ή των διαφημιζομένων, η είσπραξη της οποίας
γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις για την είσπραξη των δημοσίων εσόδων.
Οι ανωτέρω υπηρεσίες δεν φέρουν καμία ευθύνη για τυχόν ζημιές κατά την
αποξήλωση, καθώς και για τη φύλαξη και την απόδοση των σχετικών υλικών
στους διαφημιστές ή τους διαφημιζόμενους.

«9. Αυτός που επικολλά ή αναρτά έντυπα ή διενεργεί γενικά διαφημιστικές πράξεις
και παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου αυτού, καθώς και ο διαφημιζόμενος ή ο
διαφημιστής, τιμωρούνται με χρηματική ποινή έως χίλια πεντακόσια (1.500,00)
ευρώ και αν γίνει χρήση ανεξίτηλων ουσιών έως δέκα χιλιάδες (10.000,00) ευρώ.»
Οι πρόεδροι διοικητικών συμβουλίων, οι εντεταλμένοι ή διευθύνοντες σύμβουλοι
Α.Ε., οι διαχειριστές Ε.Π.Ε., καθώς και τα πρόσωπα που ασκούν τη διοίκηση ή τη
διαχείριση άλλων νομικών προσώπων του Δημοσίου ή των οργανισμών τοπικής
αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) ή του ιδιωτικού τομέα που αναθέτουν διαφημιστικές
πράξεις κατά παράβαση του άρθρου αυτού, τιμωρούνται σαν αυτουργοί, ανεξάρτητα
από την τυχόν ποινική ευθύνη άλλου φυσικού προσώπου.

10. Οι ποινές της προηγούμενης παραγράφου επιβάλλονται εφόσον δεν
προβλέπονται ποινές αυστηρότερες από άλλες διατάξεις.

Αλλά και πρόσφατα το Μάιο του 2007 με απόφασή του το Συμβούλιο της Επικρατείας:

"υποχρεώνει τους δήμους να αφαιρέσουν τις υπαίθριες διαφημιστικές πινακίδες , ενώ σε περίπτωση που δεν το κάνουν, καλεί το ΥΠΕΧΩΔΕ να τις αφαιρέσει.

Η απόφαση ελήφθη μετά την προσφυγή του δικηγόρου Αθανάσιου Τσιώκου -Πλαπούτα, ο οποίος έχασε το παιδί του στις 12 Φεβρουαρίου όταν το αυτοκίνητό του προσέκρουσε σε διαφημιστική πινακίδα, στη λεωφόρο Κατεχάκη.

Σύμφωνα με το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο, οι διεθνείς συμβάσεις για την οδική κυκλοφορία και σήμανση που έχουν επικυρωθεί από τη χώρα μας, υποχρεώνουν το ελληνικό κράτος να μην επιτρέπει την τοποθέτηση διαφημιστικών πινακίδων στους δρόμους, καθώς αποσπούν την προσοχή των οδηγών."

Αρα τί άλλο περιμένουν οι δήμαρχοι και δεν προχωρούν στην καθαίρεση των πινακίδων;;

Μήπως θα πρέπει πια οι Σύλλογοι να φωνάζουν το ΥΠΕΧΩΔΕ να κάνει αυτή τη δουλεια;;;